събота, 31 декември 2016 г.

Печена пуйка с бренди, портокал и боровинки на Шеф Шишков











   Честита Нова Година, приятели! Пожелавам на всички ви здраве, щастие и вдъхновение! Сбъдвайте мечтите си и живейте всеки миг. Както казва един мой любим писател - животът е един и няма как да проверим дали не сме сбъркали в нещо и няма с какво да сравним, но в това е неговото очарование. Цитирам по памет, разбира се. Най-вече бъдете здрави, това е най-важното. А един от гостите ми тази вечер ми отговори на това: "Не е лошо и да сме живи, че много здрави си отидоха :D." Беше приятна вечер!
   А тази рецепта направо ме върна в детството, защото ми напомня на едно Свинско със сини сливи по рецепта на прабаба ми, френска възпитаничка и невероятен кулинар. Нямах късмета да се добера до тефтерите й. Вкъщи я приготвяха баба ми и майка ми. Сосът с бренди и боровинки е подобен, та ми стана едно хубаво и носталгично. Доста уморена седнах на масата - довърших една торта, готвих обяд на децата, после пуйката, добре, че мъжът ми довърши грейви соса, за да мога да направя баницата, подстригвахме бебето и докато се приготвя, то ми се доспа. Мислех си - ееех, едно време нашите правеха всичко, искам пак така. И ето ме сега, след като поспах малко с децата, реших да стана, да пийна една чаша вино и да пусна рецептата. Не че има за кога да правите новогодишна пуйка, но така преди две години една остана непубликувана, а снимките бяха загубени. Тази рецепта избрах миналата година, но тогава не приготвях новогодишна вечеря, та остана за тази. Еми, вече ни е любима.



За пуйката:

1 пуйка, около 4 кг
200 г меко масло
листата на една връзка магданоз
50 г сушени боровинки
сокът и кората на 1/2 лимон
1 глава лук, нарязан на четири
1/2 лимон разполовен
1 пръчка канела
100 г бекон, тънко нарязан

За грейви соса:

100 г сушени боровинки
1 чаша портокалов сок
1-2 с.л. бренди
1 л зеленчуков бульон

В оригиналната рецепта пуйката се сервира с пюре от тиква, но аз приготвих картофено пюре с прясно мляко и масло.


1. В блендер смесете маслото, листата магданоз, боровинките, сокът и кората на лимона. Пасирайте до получаване на еднородна смес. С 2/3 от маслото намажете пуйката отвътре и под кожата. С останалото масло намажете отвън и поставете пуйката в тава с гърдите нагоре. Напълнете с нарязаните лук, лимон и пръчката канела. Върху гърдите разстелете ивиците бекон.

2. Печете в предварително загрята фурна на 180 градуса за 2 и 1/2 часа. Моят съвет е да ползвате термометър за месо. Извадете от фурната, отстранете и прехвърлете бекона и пълнежа в купа. Заделете и част от соковете и печете още 30 мин.

3. През това време накиснете сушените боровинки в портокаловия сок и брендито за 30 мин. Нарежете на едро охладените зеленчуци (аз махнах лимона) и бекона и прехвърлете в голям тиган. Добавете и отделените сокове, задушете за няколко минути и добавете сместа с боровинки и бульона. Оставете на умерена температура за 30 минути до редуциране на течността. Аз си позволих да пресея 1-2 с.л. брашно. Просто така повече ми харесва грейви соса. Отстранете едрите парчета и прехвърлете в сосиера.

4. Сервирайте пуйката цяла, придружена от пюре и грейви соса. Аз не я сервирах цяла, защото нашата беше огромна, грозна, с много дълги бутове и с такъв гръбнак, че не искаше да стои легнала, а се килваше на една страна. И без това потъмня от боровинките, а понеже заемаше почти цялата фурна, единият й крак леко изгоря. С една дума - не ставаше за показване. Домашна пуйка иначе. Моят съвет е да не взимате по-голяма от 4 кг. Онази, дето й загубих снимките беше малка и беше красота.

  Отивам пак да поспя. Дано тортата ми да става за показване :)!






Няма коментари:

Публикуване на коментар